Friday, December 26, 2008

SaLam MaaL HijRaH 1430

JoM BerHijRaH..

Hari pertama dalam takwim Islam dikira daripada detik penghijrahan umat Islam dari Mekah ke Madinah. Daripada peristiwa itu bermulanya syiar Islam ke segala pelosok dunia dan meletakkan kejayaan Islam sehingga 3/4 dunia. Maka, Muharam merupakan bulan pertama dalam Islam dikira mulai tahun pertama hijrah. Kini umat Islam memasuki tahun hijrah ke 1430. Rasulullah S.A.W memerintahkan umat Islam berhijrah dari Mekah ke Madinah kerana penyeksaan berat yang dilakukan oleh golongan musyrikin Quraisy kepada golongan Mukmin. Penghijrahan pertama terdiri daripada 14 orang dan 100 orang pada peringkat kedua, 17 daripadanya wanita, orang tua dan kanak-kanak.

Daripada Aishah katanya,
"Rasulullah ditanya orang mengenai Hijrah. Maka bersabda Rasulullah: Tidak ada lagi Hijrah sesudah penaklukan Makkah. Yang ada ialah jihad dan niat yang sahih. Apabila kamu diperintahkan berjihad maka patuhilah".
(Sahih Muslim)


I wish you a blessed Maal Hijrah.

Diiringi doa semoga dikurniakan Allah iman yang semakin bertambah, ilmu yang bermanfaat, kesihatan yang terbaik, keluasan rezeki yang halal, kecukupan dari segala keperluan, ketenangan hakiki, rahmat & barakah yang berterusan sehingga ke akhir hayat. Semoga kita sentiasa dalam taufik, hidayah, perlindungan & pemeliharaan Allah SWT. Ameen Ya Rabbal Aa’lamin.

“Kejayaan sebenar berada di depan mata dan samar-samar untuk dimengertikan dan sukar dicari tanpa ilmu dan pengalaman. Ia milik orang yang sabar, tekun, amanah dan penuh doa setelah bertungkus lumus berusaha dalam mengejar matlamat.”

Aku & Maal HijRah

Berhijrah ? Tahun 2007 aku kena berhijrah tempat kerja .. Hati memang berat.. Banyak perkara yang perluku lepaskan dan korbankan.. Baru sedikit ujianku berbanding dengan pengorbanan penghijrahan Rasulullah dan pengikutnya.. Hijrah satu perjuangan , hijrah satu pengorbanan. Hidup perlukan pengorbanan .. Ada hikmah dan rahmatnya.. banyak perkara baru yang aku pelajari dan menambahkan lagi pengalaman hidupku ... Aku mula belajar utk menghargai apa jua yg ada disekelilingku.. Berhijrah kepada kebaikan.. Jom Berubah...

Alhamdulillah syukur kehadrat ILLAHI kerana aku masih lagi menjadi penghuni bumi ALLAH ini. Bumi berputar tanpa henti, Masa terus berlalu, tanpa disedari tempoh setahun lagi telah ku tempuhi... Aku termenung seketika bila diajukan oleh seorang sahabat apa azam tahun baru ? Aku mula muhasabah diri .. Dalam tempoh setahun yg Allah berikan kepada ku.. Adakah aku telah gunakan sebaik mungkin... Banyak yang aku perlu lakukan ... Banyak perkara yang aku perlu laksanakan... banyak yang aku perlu pelajari...

Aku terus berazam utk menjadi Hamba Allah yang Solehah.. Aku berdoa agar dipermudahkan untuk menjadi tetamu istimewa ALLAH di tanah suci Mekah Mukarramah.. Menjadi Khalifah yang terbaik dimuka bumi ini, ''Sebaik-baik manusia itu adalah manusia yang banyak memberi manfaat kepada orang lain", dan memperbaiki hubungan aku semasa manusia...

Aku Bermohon agar ALLAH memberi semangat,
kekuatan dan kesabaran buat diriku
dalam menghadapi apa jua ujian
cabaran dan dugaan yang mendatang...
Ya ALLAH pimpinlah hambamu ini &
permudahkanlah segala urusan ku... Amin.


Nasihat Hidup Bahagia


Barangsiapa menginginkan teman,
cukuplah Allah menjadi temannya.
Barangsiapa menginginkan kekayaan,
cukuplah Qana’ah menyertainya.
Barangsiapa menginginkan nasihat,
cukuplah kematian menasihatinya.
Barangsiapa menginginkan harta simpanan,
cukuplah Al-Quran mnjadi brg simpanannya.
Barangsiapa yg TIDAK CUKUP dgn keempat2 hal ini,
cukuplah NERAKA baginya.

No comments: