Friday, July 3, 2009

Travelog UmrahKu

Travelog UmrahKu


Setiap kali memulakan penulisan, saya sering terbayang bagaimana pandangan khalayak pembaca kepada apa yang ingin saya sampaikan. Soal riyak, takbur, sombong dan angkuh sering menjadi pertimbangan yang menyukarkan keinginan untuk memulakan penulisan baru.

Saya sangat berhati-hati dengan perasaan dalaman ini kerana ia isu besar yang mahu dilontar jauh-jauh agar bila dipanggil pulang mengadap dia yang maha berkuasa, saya dapat melepasi titian sirat tanpa halangan. Saya mohon keampunan Allah agar apa yang ditulis menjadi satu ibadat yang diterimanya.

Mudah-mudahan juga, ia boleh memberi manfaat kepada khalayak pembaca.

Seorang teman mengingatkan saya: ”umrah yang dilaksanakan secara berulang-kali hanyalah sunat, berjihad di jalan Allah hukumnya wajib. Berjihad itu pula bukan semata-mata pergi berperang tetapi memerlukan pengorbanan harta benda. Ibadat umrah juga sering membentuk perasaan riyak apabila ia dinyata-nyata dengan penuh perasaan bangga”.

Ia satu ingatan. Saya juga memandang serius kenyataan tersebut. Kebanggaan melakukan ibadat umrah secara berulang-kali mungkin ada benarnya akan membawa kepada perasaan lain yang paling disukai oleh syaitan dan pengikut-pengikutnya, iaitu melakukan amal ibadat bukan semata-mata kerana Allah. Namun, penghakiman akhir akan terletak pada niat sebenar insan tersebut. Keikhlasan beribadat kepada Allah bukan hak individu lain membuat penilaian.

Apa yang terniat jauh di hati nurani tiada siapa yang mampu menduga. Benar, bijak pandai ada berfalsafah: ”Benar bagi kita, salah bagi orang, kita bergurau, orang kata mengutuk, kita memberitahu, orang kata menunjuk”.



Sepanjang pengalamanku di di sana. Ada beberapa perkara yang inginku kongsi bersama buat panduan semua.
1. Persediaan dan Penghayatan. Aku akui, aku kurang membuat persiapan dan persediaan utk mengerjakan umrah. Hanya Berbekalkan keinginan ke sana semata-mata dan kursus Umrah ringkas yang aku hadiri dijadikan bekalan untuk aku ke sana. Kehidupanku yang sangat sibuk dengan urusan dunia, urusan kerja dan urusan keluarga, itu antara alasan yang kuberikan.. Aku mula study sepanjang perjalananku di sana. Ibadah dan amalan pun kurang. Berbanding dengan rakan2 lain terutama rakan sebilikku yang penuh dengan persediaan dan penghayatan. Solat hajat dan doa yang tidak putus sebelum berangkat. Membaca kisah sirah2 nabi , perjuangan dan pengorbanan nabi serta tempat2 bersejarah yang ada di sana. Aku banyak belajar dan menuntut ilmu daripada mereka. ALLAH mempermudahkan urusan mereka terutama ketika menuju ke Raudhah dan ditempat yang terdapat ramai jemaah.

2. Hati dan kata-kata perlu di jaga.
Seperti yang kita ketahui, Mekah dan Madinah adalah bumi barakah. Tersilap kata buruk padahnya. Pengalaman kusendiri, tidak sengaja, aku mengatakan cuaca ari nie panas. Kawanku menegur, baru aku tersedar. Mmg panas sungguh, sehinggakan air di dalam bilik air pon terasa panas. Aku segera beristigfar.. Ada juga yang terkena muntah pak Arab ketika mengerjakan umrah, kerana terlepas cakap dengan mengata org arab. begitu juga seorang kawan menceritakan, kawannya tersesat di masjidil haram kerana mengatakan dia serba serbi tahun di dalamnya kerana sebelum nie dah pernah pergi. ALLAH mendidik hambaNya agar menjaga hati dan kata-kata. Moga-moga kita istiqamah dalam mendidik hati dan lidah walau dimana jua kita berada.
3. Tips Membeli Belah
Kalu berkunjung ke Madinah dan Mekah, tidak lengkap kalu tidak membeli barang2 sebagai buah tangan balik ke Malaysia nanti. Berkenaan dengan tukar matawang riyal. Lebih menguntungkan kalu kita tukar RM kepada Riyal di Madinah atau d Mekah berbanding di Malaysia. Nak tukar sikit di Malaysia bolehle. RM100 = 102 riyal. DiMadinah dan di Mekah RM100 = RM105.
Kalu nak membeli buah kurma, buah tin dan seumpama dengannya, coklat dan gula-gula lebih baik beli di Madinah. Harga lebih murah, terutama kalu melawat ladang kurma ataupun di kaki bukit , bukit uhud.
Nak membeli Jubah-jubah lelaki dan perempuan, di Mekah lebih murah. Kalu bersetuju dengan harga yang diberikan, kita akan cakap halal. Kalu nk tawar menawar, kita sebut akhir kalam dan sebutkan harga yang kita nak tawarkan. Kebanyakannya pandai berbahasa melayu dan inggeris jd agak mudah untuk urusan jual beli.. Lagi satu yang penting jangan sekali2 pergi membeli belah seorang diri walaupn berdekatan dengan hotel anda. Awas !!! Anda mungkin akan diganggu oleh pak Arab. Teman udah serik...

No comments: