Wednesday, July 1, 2009

Perjalanan Ke Bumi AnBiya' - Siri 6

Perjalanan Ke Bumi AnBiya' - Siri 6


Sedar tak sedar, tiba masa untuk kami meninggalkan kota suci mekah, rasanya baru semalam kami tiba. Cepatnya masa berlalu... tak sangka kami sudah berada di sini 7 hari 7 malam. Sebelum Kami meninggalkan Mekah, kami wajib melakukan tawaf Wada', tawaf selamat tinggal. emmm sedeynya...




Kami Berkemas2 barang dahulu sebelum melakukan Tawaf Wada'.

Sepanjang perjalanan aku hanya memandang ke arah cermin tingkap, tidak mahu melepaskan pemandangan menarik di tanah suci mekah ini.. Aku tidak mampu untuk melelapkan mata.. Adakah aku berpeluang untuk datang ke sini lagi di masa akan datang? itu antara soalan yang tersemat disanubariku. Kini , baru ku tahu mengapa setiap insan yang berkunjung ke sini, pasti akan ada satu perasaan rindu dan ingin kembali semula...



Istimewanya di sini, setiap roundabout , dibina replika yg berbeza. Agak mudah untuk mengecam jalan..





Kami di bawa ke Masjid Terapung untuk menunaikan solat Jumaat. Seumur hidupku, tidak pernah lagi solat jumaat. Pengalaman pertama solat Jumaat. Mendengar khutbah dalam bahasa Arab. Walaupon xfaham, tapi khutbahnya sangat jelas, suaranya yg penuh tawaduk mengajak jemaah bertaqwa kepada ALLAH... aku menghayatinya....Di Malaysia pon ada Masjid terapung iaitu di Terengganu.. Yang samanya mmg masjid ni terapung di dalam air dan berwarna putih. Walaupon cuaca agak panas pada waktu tengahari tapi rasa nyamannya udara berada di tepi pantai.. mmg tempat kegemaranku ialah pantai dan laut... terasa damainya ..

Lepas solat Jumaat, kami berkelah... makan tengahari.. Nasi putih dengan daging unta kot... woow Qau betoi karinye... kari arab... so spicy... yang menyelerakan ialah bila makan beramai2 sambil melihat laut yg terbentang luas... rasa lapang je dada... tempat stragegik untuk menjamu selera.









Kami menjamu selera dan bersantai di tepi pantai...



Bangunan dua berkembar tu adalah kediaman Raja yang memerintah Arab Saudi


Dalam perjalanan ke Lapangan Terbang Jeddah, kami sempat singgah di Shopping Mall di Jeddah. Agak unik. Terdapat lukis an2 Mural dilukis disepanjang dinding bahagian dalam Mall.


















Segar-segar buah yg ada. Harga pon boleh tahan juga.







Kami meneruskan perjalanan ke 'Airport'. Insyallah mudah-mudahan kami akan kembali semula ke sini. Alhamdulilah syukur ke hadrat ILLahi kerana dengan limpah dan kurniaNya, kami antara insan yang terpilih untuk menjadi tetamu ALLAH dan dipermudahkan segala Urusan kami di sini.
Kami telah tiba di Airport, bermakna kami meninggalkan Bumi AnBiya' dan kembali ke tanah air tercinta.

Menguruskan Air Zam-zam yang perlu diperlu dipaking terlebih dahulu. Insyallah semua akan dapat.

Kami bergambar kenangan-kenangan bersama Group Umrah Darul Mubarak di Airport Jakarta Moga-moga Ukhuwah yang terjalin akan berpanjangan... Terima kasih kepada Pengurusan Darul Mubarak, Ust Ismi , ust Salim kerana bersabar dalam melayani karenah-karenah kami dan memberikan perkhidmatan yang tbaik kepada kami.

Di dalam pesawat. Sempat merakamkan 'sunset'. Keheningan di pagi hari, cahaya matahari menerangi pagi di ruang angkasa.

Coretan peribadi nie sekadar untuk kongsi bersama pengalaman manisku ketika berada di sana. Moga memberi manfaat dan sedikit gambaran kepada semua.

2 comments:

Eimiza Tawfiq Azmi said...

kt malaysia banyak masjid terapung... kt putrajaya ada, UTP ada.. x semesti nyew kt terengganu saja

leenadawiyah said...

Kat ganu, mmmg nama Masjidnye MASJID TERAPUNG... kat Putrajaya, walupon terapong tp namanya MASJID PUTRAJAYA... begitu jg di UTP.. ada nama tersendiri