Saturday, July 4, 2009

Sabah Oh Sabah

Sabah Oh Sabah
Aku menjejakkan kaki ke Sabah buat kali ke-2 sempena penikahan Adik lelakiku ngan adik iparku yang berasal Lahat Datu Sabah. Tak pernah termimpi nak ke sana lagi. Kali pertama tahun 2002, sampai ke Kota Kinabalu, pengalaman bekerja ngan IDWAL SYSTEMS SDN. BHD. Dari KLIA, perjalanan mengambil masa 2 jam 45 min ke Airport Tawau. Jakarta lagi dekat, 2 jam perjalanan je, Dari Tawau ke Lahat Datu mengambil masa 2 jam walaupn jaraknya dalm 90 km tetapi memandangkan tiada highway dan satu sahaja jalan utama. Perjalanan yg agak memenatkan. Apabila sampai di bandar Lahat Datu, aku lihat suasananya seperti zaman 80an-90an. Pekan kecil yg baru nak membangun..

Rumah nenek pengantin.. Kampung Air.

Majlis akad nikah dan kenduri diadakan di rumah nenek pengantin di Kampung Rumah Air, dimana air akan pasang sebelah petang apabila waktu bulan penuh.. Mereka agak kuat dengan adatnya dan Adat mereka agak berbeza dengan kita... Hubungan kekeluargaan masih lagi rapat dan mesra, Kenduri dilakukan secara gotong royong walaupn dalam serba kekurangan.
Alhamdulillah 90% masyarakat di sini beragama Islam dan berketurunan Bajau.. Cuma aktiviti agama agak kurang kelihatan. Cabaran hebat buat pendakwah di sini.

Tak sangka kat sini pon ada kompang, tapi dendangan lagunya agak berbeza.

Dari pemerhatianku, bekalan air ke rumah masih lagi tidak sampai ke kg ini. Mereka membeli air dari jiran yang membekalkan tong air. AKu juga terfikir bagaimana mereka nak menyediakan makanan dalam keadaan sebegini. Kebanyakan rumah di sini ada ASTRO kerana mereka hanya menerima siaran RTM, tv1 dan tv2 sahaja . Telah lama kita merdeka, sepatutnya kemudahan asas seperti air patut disediakan oleh pemerintah begitu juga dengan kemudahan pengangkutan seperti bas dan jalan raya perlu dinaiktaraf dan diperbanyakan. Negeri yang kaya dengan sumber minyak tetapi hasilnya tidak diterima oleh rakyat disemua peringkat. Di sekitar tempat penginapanku di pekan Lahat Datu, apa yang aku perhatikan, mmg ramai pendatang dari Myammar, dan ada juga aku lihat kanak2 berkeliaran menjual rokok seludup. Mmg murah, xperlu bayar cukai. Ada juga kanak-kanak yang tidak bersekolah , kerana menolong ibu bapa mereka mencari rezeki. Kesian sungguh. Kerajaan perlu bertanggungjawab dan memainkan peranan, mengambil berat dan membela nasib mereka sebagai peribumi rakyat Sabah yang perlukan pendidikan akademik dan pendidikan agama.

Air akan pasang apabila waktu petang menjelma

Kami hanya sempat singgah ke Semporna, di Pulau Penyu. Dekat jugale dengan Pulau Sipadan. Kami membeli mutiara di sini. Tak banyak pilihan, hanya sebuah kedai je yg jual mutiara. Harganya pon boleh tahan le, idak le murah sangat. Nak tak nak beli jugakle... buat buah tangan dan kenang-kenangan. Pakcik adik iparku offer nak tukar ke Lahat Datu ke? dia boleh uruskan.. Dengan senyum2 kambing, aku menjawab, boleh juga... Jauh berjalan luas pandangan, ramai kenalan... apa salahnya bertukar angin...

Anak sedaraku.. Seronoknya dia....

Terima kasih kepada keluarga pengantin perempuan kerana bersusah payah mengangkut kami sekeluarga, membawa ke hulu ke hilir. Alhamdulillah semua berjalan dengan baik. Jom ke Ipoh pulak...

5 comments:

Wan Sulaiman said...

Assalamualaikum,
Kak Leen bila plak nak walimah?

Wan Sulaiman said...

sorry ni kinah la.blog jer nama wan sulaiman

leenadawiyah said...

asam dilaut, ikan di darat..
isyallah ... ada jodoh xkemana..
iringile dgn doa

Eimiza Tawfiq Azmi said...

wah rumah demo ada astro naa... suda maju..

leenadawiyah said...

mmg hebat.. zaman udah berubah...
umah cg je xde astro lagi...