Friday, December 18, 2009

HIJRAH MINDA

HIJRAH MINDA

Bila sentuh tentang hijrah nie, ia memerlukan pengorbanan dan jihad yang tinggi. Jihad yang besar adalah jihad melawan hawa nafsu. Sekali dengar mcm senang je..x perlu mengangkat senjata dan xperlu berada dimedan perang untuk berjihad menentang musuh. Namun tanpa kita sedari, rupa2nya masih ada musuh di dalam sanubari dan minda kita..

Pada Zaman Jahiliyah dahulu, masyarakat Quraisy percaya bahawa ALLAH adalah Khaliq, Pencipta Manusia, Makhluk dan Alam ini semata-mata. Mereka menyembah berhala sebagai perantara antara Mereka dengan tuhan.. Mereka tidak Menganggap ALLAH sebagai Pengurus dan Pentadbir Alam ini, sebagai Pemberi Rezeki, Sebagai Penyembuh dan sebagainya . Nabi Muhammad diutuskan utk menghijrahkan minda dan aqidah mereka agar menerima ajaran Islam yang syumul.


Namun Begitu, tanpa disedari di Zaman Siber nie, Orientalis barat telah berjaya membekukan minda umat ISLAM dengan memisahkan urusan agama dan urusan dunia untuk mencapai kejayaan dan kecemerlangan di dunia ini. Masih ada lagi dikalangan masyarakat Islam berfikiran seperti Jahiliyah dan menganggap ALLAH hanyalah sebagai Maha Pencipta Langit dan Bumi, dan bukan Maha Pentadbir ALAM dan Kehidupan Manusia..

Untuk Berjaya di dunia adalah dengan ILMU
Untuk Berjaya di akhirat adalah dengan ILMU
Untuk Berjaya di dunia dan akhirat adalah dengan ILMU


Saya sangat terkesan dengan penyampaian yg dikupas oleh Ust. Hasrizal sempenan Maal Hijrah ini. Jom kita dengar dan hayati.




No comments: