Friday, March 12, 2010

Ujian Hidup

UJIAN ITU RENCAH KEHIDUPAN

Orang yang bijak lebih suka ditimpa dengan ujian kesusahan dari ujian kesenangan kerana kesenangan lebih cenderung untuk menjadikan kita lupa diri manakala ujian kesusahan sering saja menyedarkan kita tentang kelemahan diri. Apabila hidup menjadi terlalu sukar kita mungkin terpaksa bersabar (kerana itu saja yang kita mampu buat) tetapi apabila hidup dilimpahi kekayaan dan diselimuti kemewahan tidak ada pula orang yang terpaksa bersyukur. Oleh kerana itu sahabat-sahabat Rasulullah SAW lebih takutkan ujian kemewahan dari ujian kemiskinan.


Kebijaksanaan kita untuk mengambil iktibar menjadikannya sebagai suatu pengajaran berharga untuk panduan hidup kita. Kadangkala diuji dgn kesenangan, kesusahan, kejayaan dan kegagalan.. Ujian hidup ini, kadang-kadang mendewasakan manusia tentang erti kehidupan tetapi kadang-kadang menjadikan kita hilang arah tuju kerana kurangnya persediaan untuk kita berdepan dengan ujian yang merupakan sebahagian dari kehidupan itu sendiri.

Selayaknya kita diuji… bukan dengan ujian yang kita persiapkan diri terhadapnya, tetapi ujian yang tidak disangka-sangka. Terserah kepada-Nya.

Ujian adalah cara Allah meningkatkan imej kita di hadapan Dia, bukan status kita di sisi manusia.


"Hidup ini bagaikan satu pelayaran yang sukar. Bersabarlah kerana sabar itu indah, sabar adalah bunga-bungaan dari keimanan yang benar. Harumannya ialah kepasrahan iaitu memandang baik segala keputusan Allah disamping meyakini hikmah yang tersembunyi disebaliknya.. Moga ALLAH kurniakan ketabahan dan kesabaran itu untuk terus mencari RedhaNya....

No comments: