Thursday, May 14, 2009

SeLaMat HaRi GuRu

SELAMAT HARI GURU - TERIMA KASIH CIKGU

Tanggal 16 Mei, Hari buat semua insan yang bergelar guru.. SELAMAT HARI GURU...

Terkenang nostalgia di zaman persekolahan dulu..
Disekolah rendah, SK Kuala Pari... nama-nama guru yang masih aku ingati, cikgu Kartini, Cikgu Raja, cikgu Azmi dan lain-lain.. Cikgu yang mengajarku mengenal huruf dan cintakan ilmu.. Terima Kasih cikgu...


Disekolah menengah, SMK Jalan Pasir Putih...
AKu masih ingat guru Matematik kesayanganku, Cikgu Sofiah dan Pn. Ho... Aku mmg meminati subjek matematik dan kalian yang membantu dan mendorongku utk 'score' dalam subjek nie... Terima Kasih ku ucapkan...


Di Menara Gading, UiTM.. pensyarah2ku yang mencurahkan ilmu komputer, ilmu matematik , ilmu Agama, ilmu falsafah tanpa henti2... Sehingga ke hari ini, aku masih ingat , Pn. Kalsom, En Zaki, Ketua Kursus CS10.. sentiasa memberi semangat dan motivasi kepada pelajar agar berjaya di dunia dan akhirat... Nasihat yang masih aku ingat hingga kini..

Sungguh tak ku sangka.. kini aku telah bergelar seorang guru.. Tidak ada dalam senarai cita-citaku untuk menjadi seorang pendidik... Sesungguhnya aku merancang dan ALLAH jua merancang, dan sebaik-baik perancang adalah dari ALLAH jua... Pasti ada hikmah disebaliknya..

Bagi aku, profesion seorang guru nie mmg sangat mencabar... Perlukan kesabaran yang tinggi... Almaklumle nak mendidik generasi -Y... macam-macam ada..
MMg kena ada kekuatan emosi ... Tapi bila fikir mereka itu adalah mad'ue kita, maka sudah menjadi tugas utk mendidik dan berdakwah kepada mereka.. Semoga ALLAH memberi kekuatan kepadaku dan Semua guru-guru di Malaysia..

Ketika belajar di MPTKL, maktab perguruan Kata-kata keramat yang selalu tersemat dihatiku, Motto MPTKL ... " I want to be a teacher" ... Aku ingin menjadi seorang guru yang ikhlas mendidik anak didik ku.. moga2 Ilmu yang dicurahkan dapat dimanfaatkan sebaik mungkin dan dapat menyumbang kepada AGAMA, BANGSA DAN NEGARA..
SELAMAT HARI GURU.. GURU PEMBINA NEGARA BANGSA!


Kami guru Malaysia



Berikrar dan berjanji

Mendidik dan memimpin

Putra putri negara kita

Pada Seri Paduka

Kami tumpahkan setia

Rukun Negara kita

Panduan hidup kami semua

Di bidang pembangunan

Kami tetap bersama

Membantu, membinaNegara yang tercinta

Amanah yang diberi

Kami tak persiakan

Apa yang kami janji

Tunai tetap kami tunaikan

Terima Kasih buat anak2 didikku yg sentiasa mengingati gurumu ini. Cikgu doakan dimana jua kalian berada.. semoga kalian sukses selalu dan berjaya di dunia dan akhirat...

No comments: